de Gaasperdammertunnel

de Gaasperdammertunnel

In het Parool stond het volgende artikel over de Gaasperdamtunnel die rond 2020 gereed is.

 

10 rijstroken van 3 kilometer: dit wordt de Gaasperdammertunnel

De langste landtunnel van Nederland in aanbouw: de weguitbreiding A9
De langste landtunnel van Nederland in aanbouw: de weguitbreiding A9 © Irvin van Hemert/Rijkswaterstaat
 

In Zuidoost wordt hard gewerkt aan de Gaasperdammertunnel. De tunnelbuizen liggen, de komende twee jaar worden ze ingericht en getest. En er komt een park op het dak.

 

De belijning op het asfalt ontbreekt nog, maar afgezien daarvan maakt de Gaasperdammertunnel een behoorlijk affe indruk.

Vergeet het maar, zegt Lammert Postma van Rijkswaterstaat tijdens een wandeling door wat de langste landtunnel van Nederland moet worden. “In de tunnel komen vijftig technische systemen te hangen, variërend van camera’s tot matrixborden. Als alles goed functioneert, kunnen we de vergunning voor de openstelling aanvragen. Dat zal pas in 2020 zijn.”

Het is ook een ongelooflijke klus, de aanleg van een tunnel met twee keer vijf rijstroken met een lengte van drie kilometer. En dan hebben we het alleen nog maar over die grote betonnen bak.

Ook aanwezig in de tunnel: tachtig kilometer kabelgoot voor duizend kilometer kabel, bijna tien kilometer brandblusleiding, 5500 lichtbakken, 140 ventilatoren, 360 camera’s, 791 luidsprekers en 553 noodtelefoons. En om de honderd meter in alle vier tunnelbuizen een vluchtdeur.

 

Stormachtige luchtstroom
Veiligheid voor alles, blijkt tijdens de rondleiding. Halverwege de tunnel wordt bij wijze van demonstratie een rijtje ventilatoren gestart, met een stormachtige luchtstroom als gevolg.

80

Tachtig kilometer kabelgoot wordt aangelegd voor 1000 kilometer kabel.

In het geval van rookontwikkeling als gevolg van brand kan de tunnelbuis meteen worden leeggeblazen. Het systeem voorziet ook in tegendruk in de vluchtgangen, zodat de deuren zich ook bij op volle kracht draaiende ventilatoren zonder moeite laten openen.

Eenmaal in bedrijf gaat de Gaasperdammertunnel worden bediend vanuit de verkeerscentrale in Velsen. Mocht de verbinding wegvallen, dan zit in een van de dienstgebouwen op het dak een kleine centrale die de bediening meteen kan overnemen.

Ook is daar een noodaggregaat dat permanent draait voor het geval dat de stroom wegvalt. Nog een snufje moderne techniek: bij bijzondere situaties in de tunnel kan de operator inbreken op de radio om de weggebruikers te informeren.

Project van Zuidoost
Duurzaamheid is een ander thema bij de aanleg. In de tunnel wordt alleen gebruik gemaakt van ledverlichting. De Gaasperdammertunnel is de eerste tunnel in het land met lichtgekleurd, reflecterend asfalt. Dit moet een besparing op de energiekosten opleveren van twintig procent.

Ook wordt het regenwater dat met het verkeer in de tunnel terechtkomt, in grote waterkelders opvangen in plaats van in het riool. Het water kan onder meer worden gebruikt als bluswater.

De nieuwe tunnel is state of the art en hetzelfde kan worden gezegd van het proces rond de aanleg.

Rijkswaterstaat heeft veel geleerd van de bouw, vertelt Postma. “We hebben ons best gedaan er een project van Zuidoost van te maken. We hebben tienduizend bomen moeten kappen. Een deel van dat hout is gebruikt voor de aankleding van een speeltuin. Afgegraven zand is naar de Gaasperplas gegaan, voor een nieuw strand voor de zeilvereniging.”

Uitgestrekt park
Dat de Gaasperdammertunnel voor veel overlast heeft gezorgd, is een feit. Vooral het heien leidde in de aangrenzende wijken tot veel ellende. Postma: “Die fase is gelukkig voorbij. Maar we hebben aan veel keukentafels gezeten om te praten over de klachten. We werkten op sommige plekken op slechts enkele tientallen meters afstand van de woningen. Er is een versnelde afhandeling van de schade aan huizen gekomen. Die is hier uitgevonden en wordt nu overal gebruikt.”

Helemaal voorbij is de overlast niet. Als de tunnel klaar is, wordt een begin gemaakt met het slopen van de oude rijstroken en dat maakt een hoop lawaai.

De tegenprestatie is een uitgestrekt park dat straks op het dak van de Gaasperdammertunnel komt te liggen en de Bijlmer met Gaasperdam verbindt. De brede trappen naar een uitkijkpunt zijn al gemaakt, inclusief de banken waar de bezoekers kunnen uitpuffen van de klim naar boven.

10 rijstroken van 3 kilometer: dit wordt de Gaasperdammertunnel

3

Met 3 kilometer is de Gaasperdammertunnel straks de langste landtunnel. Nu is dat de Roertunnel uit 2014 met 2,45 kilometer. De in 2012 opgeleverde tunnel bij Leidsche Rijn is 1,6 kilometer lang.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: